
Esther Maschio (1936) woont en werkt in Massachusettes waar zij les geeft in monoprinten aan het South Shore Art Center. Ze heeft een lange staat van dienst in en om Boston in de kunstwereld als erkend kunstenares en bevlogen lerares. Ze heeft tekenlessen gevolgd aan het Museum of Fine Arts in Boston en is afgestudeerd aan het Art Institute of Boston.
Zij is 30 jaar werkzaam geweest in de commerciële kunst als illustratrice. In de avonduren volgde zij cursussen in tekenen, olieverf en pastel.
Al van jongs af aan gaf zij de voorkeur aan potlood en papier boven elk ander speelgoed. Zij realiseerde zich al vroeg hoe rijk de wereld was met kleur; de bloemen in de lente, de wolken in een blauwe lucht in de zomer, de rijkdom van de herfstkleuren en de contrasterende kleuren van donker, kaal afstekende bomen tegen de witte sneeuw. De natuur was altijd haar beste leermeester.
Een omslag in haar artistieke loopbaan volgde na het zien van een speciale expositie van etsten van Rembrandt in het “Museum of fine Arts” in Boston. Ze werd getroffen door de schoonheid van zijn werk. Na het zien van de koperplaten, afdrukken en printen voelde het of er bij haar een lichtje ging branden. Vanaf dat moment is ze het maken van etsen en druktechnieken gaan bestuderen. Uiteindelijk vond zij in monoprinten een vorm die haar het meest aansprak. In Edinburgh leerde zij met niet schadelijke acryl te etsen. Iets dat net zo goed werkte als de traditionele methoden. Tevens leerde zij via de computer gegenereerde foto-ets processen, “Eco-resist” genaamd. Ook heeft zij zich grondig verdiept in een nieuwe techniek die “Solar-plate” en een waterloze lithografie methode die “Toray” genoemd wordt.
De veelzijdigheid van deze manier van werken maakt het voor haar mogelijk tekenen, het gebruik van kleur, het experimenteren met diverse materialen en inkten en alle technieken die zij zich in de loop der jaren eigen gemaakt heeft, toe te passen. Ze werkt veel met thema’s en in alle schakeringen van één kleur waarbij zij met dunnere en dikkere lagen diepte en structuur brengt in haar prints. Als een werk van de pers afkomt “luistert” zij naar wat de onvoorspelbare in- en afdrukken op het papier haar vertellen. Zij verdiept zich vaak zo in een print dat het moeilijk is om te stoppen. Soms ligt een werk een tijd onaf te wachten tot zij ineens met grote vastberadenheid weet hoe ze het áf’ moet maken.
Esther werkt in een directe en persoonlijke stijl en er gaat een zorgvuldig denkproces vooraf aan de prints die ze maakt. “Ik vind het belangrijk om van binnenuit te werken om dan het realistische aan te passen naar mijn idee; te werken in een eerlijk en directe manier”.